Cum își aleg românii materialele de construcții. 1 din 5 oameni ține cont de impactul asupra mediului

 

București, 23 septembrie 2021 – 73% dintre persoanele care achiziționează materiale de construcții au o părere mai bună despre produsele care sunt certificate și etichetate ca fiind verzi, comparativ cu cele care nu au această certificare. În același timp, 86% dintre cumpărători sunt de acord cu introducerea, la nivelul pieței locale, a unei etichete obligatorii, care să ateste cât de sustenabil este un produs din punct de vedere al impactului asupra mediului, arată datele unui sondaj online realizat de Grupul Holcim Romania, cel mai mare producător de materiale de construcții de pe piața locală. Studiul mai arată că 1 din 5 respondenți ține cont de impactul produselor asupra mediului, în momentul în care alege să cumpere o anumită marcă sau un anume produs din industria construcțiilor.

În urma angajamentului „Net-Zero”, asumat de Grupul Holcim la nivel internațional, prin care se urmărește accelerarea tranziției către construcțiile verzi, în această primăvară, compania a lansat pe piață ECONCEPT, noul model de business ce are la bază o gamă variată de produse și soluții ECO. În acest context, Holcim România a realizat, în perioada martie-aprilie a acestui an, un sondaj online în rândul a 200 de persoane din țară, cu scopul de a identifica percepția cumpărătorilor privind modul în care aceștia își aleg materialele de construcții, dar și percepția lor asupra importanței introducerii unei etichete care să certifice că produsele sunt ecologice.

Criteriile după care consumatorii români cumpără materiale de construcții și percepția referitoare la produsele marcate ca fiind vezi

20% din participanții sondajului Holcim au precizat că țin cont de impactul asupra mediului atunci când aleg să cumpere un anume brand sau un produs din categoria materialelor de construcții. De asemenea, potrivit cercetării online efectuate, femeile acordă o mai mare importanță factorului ecologic decât bărbații. Totodată, s-a observat o deschidere mai mare a utilizatorilor de ciment și lianți privind factorul de mediu, comparativ cu utilizatorii altor tipuri de materiale de construcții.

Ca parte din ECONCEPT, Holcim a lansat și materialele de construcții cu Etichetă Verde – aceasta din urmă fiind primul sistem de auto-evaluare transparentă a performanțelor climatice privind produsele Holcim fabricate în România, ce indică procentul cu care sunt reduse emisiile de CO2 față de valoarea de referință la nivel Uniunii Europene și conținutul de material reciclat folosit în procesul de fabricație.

Image
eticheta_verde.png

„Introducerea unei etichete obligatorii, care să certifice sustenabilitatea produselor la nivelul sectorului materialelor de construcții, ar diferenția produsele existente pe piață, fiind un ajutor în procesul decizional de achiziție al cumpărătorului. Din acest motiv, Holcim a lansat Eticheta Verde, sistem de auto-evaluare a performanței climatice a produselor sale, prin care susținem tranziția către construcții sustenabile, în contextul urbanizării și a schimbărilor climatice tot mai accentuate”, a declarat Edmund PiessDirector de Sustenabilitate al Holcim România.

Studiul desfășurat de companie a analizat și asocierile consumatorilor referitoare la identitatea vizuală și percepția Etichetei Verzi a produselor Holcim. Astfel, cel mai des, consumatorii din România asociază Eticheta Verde cu protecția mediului. 40% dintre respondenți au menționat următoarele concepte când au fost întrebați despre cum percep produsele Holcim clasificate cu Etichetă Verde: „ecologic”, „prietenos cu mediul”, „bun pentru mediu”, „protecția mediului”, „nivel redus de poluare” sau „nu este poluant”.

Cum înțeleg românii Eticheta Verde și de ce este necesară

Întrebați despre modul în care percep produsele Holcim care conțin Eticheta Verde, 73% dintre participanți au declarat că își îmbunătățesc părerea despre aceste produse în comparație cu cele care nu au această etichetă. Mai mult, 50% dintre consumatori au o părere mai bună despre produsele cu Etichetă Verde, iar 23% dintre aceștia explică opinia favorabilă prin prisma asocierii produsului cu grija pentru mediu.

Doar 6% dintre respondenți sunt reticenți referitor la ideea Etichetei Verzi, fie pentru că nu consideră că un astfel de instrument le-ar influența decizia de achiziție, fie că nu au încredere în informațiile prezentate.

De asemenea, s-a observat că acei consumatori care cumpără materiale de construcții în scop profesional sunt mult mai înclinați să echivaleze afișarea Etichetei Verzi cu un produs bun, în general, dar și cu un produs bun pentru mediu, în mod specific.

În ceea ce privește interesul românilor pentru clasa climatică și pentru conținutul de material reciclat utilizat în fabricarea produselor, datele extrase în urma studiului arată că există o relevanță importantă a celor doi indicatori atunci când se ia decizia de cumpărare. Astfel, pe o scală de la 1 la 10 s-a obținut scorul mediu de 8,29 când vine vorba de importanța clasei climatice și 8,04 în legătură cu importanța folosirii materialelor reciclate. Mai mult, relevanța percepută crește odată cu vârsta consumatorilor pentru ambii indicatori (clasa climatică și folosirea materialelor reciclate).

Image
statia_de_betoane_ecologica_holcim_tunari_-_poza_1.jpg

De altfel, procentul respondenților care susțin că Eticheta Verde nu le afectează părerea despre produs scade odată cu creșterea nivelului de conștientizare a relevanței pe care clasa climatică și folosirea materialelor reciclate o au în luarea deciziei de achiziție.

Evaluând, pe o scală de la 1 la 10, această necesitate a Etichetei Verzi, percepută de către consumatorii din România, în urma studiului s-a obținut un scor mediu de 8,7, susținut de procentul mare al celor care au alocat nota maximă – 10 (56,5%), fapt care duce la concluzia că, la nivelul pieței materialelor de construcții, se conștientizează necesitatea unei astfel de Etichete Verzi a produselor.

86% dintre cumpărători sunt de acord cu introducerea unei Etichete Verzi obligatorii

Obligativitatea unei astfel de etichete se dovedește a fi în beneficiul cumpărătorilor de materiale de construcții, respondenții la studiu fiind în proporție 86% de acord cu obligativitatea introducerii unei Etichete Verzi.

Totodată, rezultatele cercetării Holcim arată o asociere mentală destul de puternică la nivelul consumatorilor între Eticheta Verde Holcim și Eticheta Energetică Europeană - 68,5% dintre ei menționând acest lucru (iar asocierea crește odată cu vârsta și veniturile participanților).

Asocierea celor două etichete este considerată benefică la nivelul întregii piețe, deoarece ar ajuta ca sistemele de evaluare și certificare a calității produselor să poate fi identificate ușor. Rezultatele studiului indică un acord din partea pieței (76%) referitor la nevoia unei similitudini între Eticheta Verde și Eticheta Energetică Europeană. De altfel, principalul motiv de asociere a celor două etichete îl reprezintă tipul clasificării (23,8%), ținând cont că ambele etichete folosesc clasele climatice (16,7%), pe litere (7,1%). Acest aspect este de dorit, pentru că poate ajuta consumatorii să identifice ușor că un asemenea produs are o evaluare făcută, deci este, practic, certificat.

Totodată, un alt element menționat de participanții la studiu constă în spectrul coloristic folosit, în special culoarea verde, care stă la baza asocierii celor două etichete (25% dintre respondenți). Din acest punct de vedere, vorbim despre un sistem comun ce diferențiază clasele pe culori, iar pe de altă parte, despre culoarea verde - deja asociată, la nivelul pieței, cu ideea de ecologie și de protecție a mediului.

Despre sondajul online realizat de Holcim

Sondajul online, realizat de Holcim, în perioada martie-aprilie 2021, a avut la bază o serie de interviuri online și un panel reprezentativ de consumatori din România. Profilul celor 200 de participanți chestionați a vizat populația activă (ambele sexe – feminin și masculin), cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, din mediul urban, cumpărător de materiale de construcții (end-user), persoane care au vizitat un magazin/depozit de construcții/bricolaj în ultimele 12 luni ale anului.